Kandidati za voznike se takoj srečajo s številnimi obveznostmi, ki jim težko povsem sledimo. Opraviti moramo kar nekaj dela, preden sploh lahko dejansko začnemo s programom v avtošoli, poleg tega tudi z opravljeno izpitno vožnjo še ni konec dela, čaka nas še tečaj varne vožnje.
Gre torej za dokaj zapleten in dolgotrajen postopek, na katerega se moramo dobro pripraviti. Če želimo kar se da elegantno izpeljati celotno usposabljanje, se moramo najprej oborožiti z vsemi potrebnimi informacijami.
Nekaj zmede se lahko pojavi že pri prvih obveznostih, saj pravzaprav ni važno, s katerimi opravki začnemo. Mnogi kandidati se najprej prijavijo na tečaj CPP pri izbrani avtošoli, a ta program še ne vključuje vsega, kar bo treba opraviti.
Čakajo nas še druge obveznosti, najprej zdravniški pregled in izpit iz prve pomoči in naposled tečaj varne vožnje, s katerim se cel postopek konča – pri nekaterih opravilih imamo več svobode, lahko jih opravimo sami v zaporedju, ki nam najbolj odgovarja. V prvi fazi nas čakajo tri obveznosti, tečaj CPP, zdravniški pregled in izpit iz prve pomoči.
To so tri zahteve, ki jih je treba izpolnjevati, da se lahko prijavimo na izpit CPP. Ni važno, kdaj in v kakšnem zaporedju jih opravimo, imata pa zdravniško spričevalo in tečaj CPP omejeno veljavnost, tako da je treba teoretični izpit naposled opraviti v dveh letih po opravljenem tečaju oziroma v treh letih po pridobitvi zdravniškega spričevala. Podobno imamo določene zahteve kasneje, ko opravljamo tečaj varne vožnje.
Prva obveznost je na izbiro, zadnja je tečaj varne vožnje
Sami se torej odločimo, kaj bomo najprej opravljali. Pomaga nam lahko avtošola, pravzaprav že vnaprej preverimo ponudbo na in na spletnih straneh ponudnikov poiščemo informacije, ki jih potrebujemo za začetek.
Že pred tem pa lahko sami opravimo zdravniški pregled in izpit iz prve pomoči, preden sploh izberemo avtošolo. Pri avtošoli opravimo CPP tečaj, nato se lahko prijavimo na izpit. Sledi praktično usposabljanje z izpitno vožnjo, po kateri že pridobimo vozniško dovoljenje.
A naposled nas čaka še tečaj varne vožnje, ki je obveznost za voznike začetnike.
Voznik začetnik zaključuje program usposabljanja voznikov
Celoten program je lahko precej dolgotrajen, predvsem pa vključuje kar nekaj različnih obveznosti. Če se pravočasno dobro informiramo, bomo gotovo vedeli, da po uspešno opravljeni izpitni vožnji še nismo polnopravni udeleženec v prometu. Velja nam status voznik začetnik, ki določa nekatere omejitve in dodatne zahteve.
Tako z opravljeno izpitno vožnjo pravzaprav še ne zaključimo programa usposabljanja voznikov, res pa je, da imamo na tej točki že za seboj večino težkega dela, tudi kakšnih posebnih stroškov ne bo več.
Prav tako se lahko s pridobljenim vozniškim dovoljenjem po uspešno opravljeni izpitni vožnji že lahko zapeljemo na cesto in se samostojno vključimo v promet. Ima pa voznik začetnik v primerjavi z drugimi vozniki nekatere omejitve, ki jih moramo upoštevati, predvsem pa ne smemo pozabiti na dodatne obveznosti.
Vse podrobnosti predstavlja avtošola ZŠAM Celje na spletnih straneh, lahko pa jih na kratko orišemo.
Omejitve in obveznosti, ki jih ima voznik začetnik
Voznik začetnik še ni zaključil celotnega programa usposabljanja, do tega nas loči še nekaj časa in nekaj opravkov.
Status voznika začetnika nam velja dve leti po prvi pridobitvi vozniškega dovoljenja, za mlajše kandidate pa do dopolnjenega 21. leta starosti, če bi rok dveh let sicer potekel že prej.
V tem času je treba opraviti dodatne obveznosti, ki so predvidene za voznike začetnike. To je dodatno usposabljanje iz varne vožnje, ki se izvaja v obliki intenzivnega tečaja na poligonu varne vožnje.
Na srečo ne gre za kakšne posebej zahtevne ali dolgotrajne obveznosti, običajno vse opravimo v enem dnevu. Tudi stroški so relativno ugodni, tako da to ni velika dodatna obremenitev.
Upoštevati pa moramo še druge posebnosti, ki jih ima voznik začetnik. To so recimo strožje omejitve – ničelna toleranca do vožnje pod vplivom alkohola in veliko strožje omejitve glede kazenskih točk.
Voznike začetnike čaka še trening varne vožnje
Po izpitni vožnji pridobimo vozniško dovoljenje, s katerim se že lahko zapeljemo na cesto. Šest mesecev nabiramo izkušnje in se spoznavamo s posebnimi razmerami v prometu, nato se lahko prijavimo na tečaj oziroma trening varne vožnje.
Dodatnega usposabljanja prej ne moremo opravljati, saj je predviden časovni zamik, da lahko pridobimo nekaj izkušenj. Prav tako se ni treba prijaviti takoj po šestih mesecih, časa imamo dve leti. To, kdaj opravimo varno vožnjo, nima nobenega vpliva na trajanje statusa voznika začetnika, je le obveznost, ki jo je treba opraviti, da lahko naposled podaljšamo vozniško dovoljenje.
Trening varne vožnje se opravlja na poligonu, kjer se načeloma izvaja celotno usposabljanje. Program ne vključuje le vožnje po poligonu, temveč tudi nekaj teorije, poleg tega se opravi še skupinska delavnica o medsebojnih odnosih udeležencev v prometu.
Vsebine je toliko, da se program običajno opravlja v intenzivnem enodnevnem tečaju. Ne gre pa za kakšne zelo zahtevne naloge, bolj za predstavitev informacij in prikaz posebnih razmer, s katerimi se srečamo v prometu. Tako trening varne vožnje ne bo velika ovira za voznike, ki so nenazadnje že opravili usposabljanje na avtošoli in nabrali nekaj izkušenj s samostojno vožnjo.
Koliko stane trening varne vožnje?
Vseeno pa moramo biti na dodatno obveznost dobro pripravljeni, da ne bo prišlo do kakšnih presenečenj. Najprej se moramo seveda prepričati, da na varno vožnjo ne bomo pozabili, opraviti jo je treba v dveh letih po pridobitvi prvega dovoljenja. Nato pa pomislimo še na stroške.
Program stane okoli 125 evrov, dodamo še stroške izposoje vozila, če je to seveda potrebno.